***آتشفشان***

 

چه چیزی باعث می شود که یک آتشفشان فوران کند؟
آتشفشانها زمانی فوران می کنند که سنگهای مذاب از اعماق جبه زمین به سمت پوسته سخت و بیرونی بالا می آیند و به سطح می ریزند. این سنگهای مذاب که «ماگما» نام دارند وقتی به سطح می رسند «لاوا» نامیده می شوند . بسیاری ازآتشفشانها در امتداد رشته کوههای زیر دریایی قرار دارند. جایی که ماگما بیرون می ریزد تا شکاف حاصل از جدا شدن صفحه های پوسته را پر کند. بقیه ی آتشفشانها ماگمایخود را از صفحاتی به دست می آورند که هنگام فرو رفتن به زیر سایر صفحه ها ذوب میشوند.

Image result for ‫عکس آتشفشان‬‎

ـ آتشفشان «خفته» چیست؟ 
بعضی آتشفشانها، مرتب آتشفشانی می کنند اما برخی دیگر، گاه و بیگاه فعالیت می کنند. وقتی آنها فعالیتی ندارند به آنها آتشفشان خفته می گوییم.

Image result for ‫عکس آتشفشان خفته‬‎

ـ آیا آتشفشانها کار مثبتی انجام می دهند؟
اگر چه آتشفشانها خرابی های بسیاری ایجاد می کنند، اما خاک حاصل از خاکستر های آتشفشانی، بسیار حاصلخیز و غنی است. سنگهای آتشفشانی نیز کاربردهایی درساختمان سازی و صنایع شیمیایی دارند

Image result for ‫عکس فواید آتشفشان‬‎

ـ آتشفشانها از چه تشکیل شده اند؟
آتشفشانهای مخروطی شکل از خاکسترهای آتشفشانی با زغالهای نیمه سوز تشکیل شده اند. آتشفشانهای گنبدی شکل از لاوای سرد شده تشکیل شده اند و آتشفشانهای بین این دو، شامل لایه هایی از خاکستر و لا وا هستند.

Image result for ‫عکس ساختمان آتشفشان‬‎

ـ آتشفشان خاموش چیست؟ 
آتشفشانهایی که در دوره های تاریخی زمین فوران نکرده اند «خاموش» نامیده می شوند. این به این معنی است که انتظار نداریم آنها دوباره فعال شوند.

Image result for ‫عکس آتشفشان خاموش‬‎

ـ « نقطه های داغ» چه هستند؟
برخی از آتشفشانها دور از لبه های صفحات زمینی قرار گرفته اند. آنها بالای« نقطه های داغ» تشکیل شده اند. مناطقی که جبه ی زمینی حرارت بسیار زیادی در آن قسمتها دارد. جزایر هاوایی در اقیانوس آرام یکی از این نمونه ها است

Image result for ‫عکس نقطه داغ اتشفشان‬‎

7 – 
آیا همه ی آتشفشانها مثل هم فوران می کنند؟ 
خیر، آتشفشانها به سمت بالا یا طرفین فوران می کننددر ضمن فعالیت آنها می تواند گاهی «آرام» باشد. در آتشفشانهای انفجاری، بخار آب و گازهای فراوان داخل ماگما حبس می شوند. این گازها ماگما را خرد و متلاشی می کنند و ستونهایی از خاکسترهای آتشفشانی و غبار ریز آتشفشانی را به هوا پرتاب می نماینداجزا و قطعات ماگمای خرد شده، پیروکلاست ـ Pyroclast نامیده می شوند. گاهی ابرهای خاکستر و گازهای داغ، به طرفین پرتاب می شوند. آنها با سرعت زیادی به پایین کوه سرازیر می شوند و همه چیز را در مسیر خود ویران می کنند. در آتشفشان «آرام»، ماگما به صورت لاوای روان و جریان دار از سطح کوه پائین می آید.

 

منبع:http://geographyy.persianblog.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : برچسب:درباره ی آتشفشان ها, | 15:55 | نویسنده : سید امیر حسینی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • گود ای